Video - Skeeleren is genieten en ook nog eens erg gezond!

Is skeeleren goed voor je gezondheid en je spieren?

Skeeleren biedt de mens zowel mentale als fysieke veel voordelen. Skeeleren is een goede manier om de conditie te verbeteren en is tevens 50% minder belastend voor gewrichten dan hardlopen. Door te skeeleren worden de spieren in het onderlichaam in een hogere mate getraint dan bijvoorbeeld op een fitness apparaat. De benen en billen vormen een spiergroep die gedurende het skeeleren het meest wordt gebruikt. Hoe groter de spiergroep, des te meer calorieën je verbandt.  Met skeeleren wordt de conditie verbeterd, worden de spieren versterkt en vindt er ook vet verbranding plaats.

Hoeveel calorieën verbrandt je tijdens het skeeleren?

  • Met skeeleren kun je zo'n 600 calorieën verbranden.

Welke spieren gebruik je tijdens het skeeleren het meest?

  • De spieren in het onderlichaam wordt het meest gebruikt en deze betaan uit de benen en billen. Om bij het skeeleren goed in balans te blijven, moeten ook de rug en buikspieren worden aangespannen. Dus ook een groot deel van de spieren in het bovenlichaam worden gebruikt tijdens het skeeleren.

Op een gelukkige manier gezond blijven

Skeeleren of skaten heeft veel voordelen voor geest en lichaam. Het is gezond en maakt gelukkig. Tijdens het sporten maakt je namelijk een stofje aan wat je een geluksgevoel geeft, niet alleen met skaten dus. Buiten trainen of buiten skeeleren geeft dus vele voordelen!

Conditie en kracht door skeeleren

Skeeleren is een hele goede manier om je conditie te verbeteren en af te vallen. Het is een soepele beweging en daarom tot 50% minder belastend voor je gewrichten dan hardlopen. Daarnaast gebruik je een groot aantal spieren in zowel je benen als je onderlichaam en raakt daardoor beter in vorm dan wanneer je bijvoorbeeld op een apparaat traint.

Je traint je hart doormiddel van de inspanning. Daarnaast is skeeleren ook goed om af te vallen of in vorm te blijven. Je benen en billen zijn de spiergroepen die je het meest gebuikt, daarnaast zijn dit ook grote spiergroepen. Hoe groter de spiergroep des te meer calorieën je verbrand wanneer je ze gebruikt. Dat betekent dat je wel 600 calorieën per uur verbrandt met skeeleren.

Ook je core heb je nodig bij het skeeleren. Je gaat van je linker naar je rechterbeen en moet daarbij goed je balans houden. Dat doe je doormiddel van het aanspannen van je rug en buikspieren. Daarnaast kan je met je armen mee zwaaien en train je die ook.

Je verbeterd dus je conditie, verbrand vet en versterkt je spieren.

Skeeleren heeft een hoge fun factor

Skeeleren doe je lekker buiten in de buitenlucht. Frisse lucht, zon op je gezicht, mooie omgeving en tegelijk socializen. Met vrienden, een sportclubje of je gezin. Je skates zijn gemakkelijk mee te nemen en je kan dus overal een stukje gaan skeeleren. Maak je hoofd leeg na een drukke dag, pak je momentje en geniet van een lekker rondje door de natuur of door de stad.

Veiligheid tijdens het skaten

Wij adviseren wel om bescherming te dragen. Knie, pols, ellenboog en hoofdbescherming. Misschien minder charmant, maar wel nodig. We willen het namelijk wel veilig en leuk houden. Hoe goed je ook kunt skeeleren er zijn ook nog anderen op de weg die misschien niet zo goed opletten als jij!

Een leuke sport voor een zacht prijsje!

Skeeleren is relatief een goedkope sport, aangezien je het gratis buiten of in een park kan beoefenen. Onderhoud je de skeelers goed, kan je er zo jaren meer vooruit. Voor een goed paar skeelers, kunt u de pagina van de Powerslide skeelers eens bekijken! Powerslide heeft zowel dames skeelers als heren skeelers!

Wielen en lagers slijten sneller dan het frame en de schoen, maar kunnen in de tussentijd vervangen worden. Voor tips hoe je je skeelers het beste kunt onderhouden kun je onze blog en vlog over skeeleronderhoud eens bekijken: https://www.oomssport.nl/nl/blog/post/hoe-kan-ik-mijn-skeelers-en-skates-het-beste-onderhouden/

Gebruik je skeelers als transportmiddel, kan je gemakkelijk de kosten van je skeelers en skeeler bescherming terug verdienen. Laat een keer je auto staan en ga op je skeelers naar je bestemming. Dat is ook goed voor het milieu. 

Waar moet je op letten als je wilt beginnen met skeeleren

Soort skeelers: Wat wil je met je skeelers. Indoor, outdoor, afstanden of spelen in het park.

Maat: De juiste maat skeelers heeft grote invloed op het plezier. Ze moeten lekker zitten, voldoende steun geven, maar ook niet te groot zijn. De hiel moet goed op zijn plek zitten, de tenen mogen wat ruimte hebben.

Wieltjes: Er is verschil in de maat en hardheid van de wielen. Dit heeft invloed op het comfort, wendbaarheid en stabiliteit. Over het algemeen geldt hoe groter het wiel des te makkelijker je rolt, maar dat betekent wel dat je hoger op je skeeler staat en dit dus je enkels iets meer belast. Laat je adviseren wat het meest geschikt is!

Strikken: Zorg ervoor dat de veters bij de tenen niet te strak zitten. Bij de enkel mogen ze wel stevig worden aangetrokken. Denk er ook aan de veter goed weg te stoppen of met een dubbele knoop te knopen.

Remmen: Weet voor je snelheid gaat maken en de weg op gaat hoe je moet remmen. Dit kan door middel van een remblokje of door de skeeleren schuin te stappen of slepen.

Bescherming: Zoals hierboven beschreven. Erg belangrijk.

Kleding: Vochtregulerend, goede bewegingsvrijheid.

Als je net begint met skeeleren hebben we hieronder nog een filmpje voor je van Rollerblade, zij geven je een antal tips over hoe je het meeste plezier uit je skeelers haalt!